MANTU (Upacara
Sadurunge, Tempuking Gawe, lan Sauwise)
Tembung mantu, manten, panganten, sri
pangantyan, iku kerep keprungu. Nanging apa ta tegese? Kabeh mau padha apa ana
bedane? Kaperluan utawa duwe gawe diarani mantu, jalaran nikahake (mala
kramakake, ndhaupake, miwaha, njodhokake, ngijabake) anak kang mujudake
kuwajibane wong tuwa (darmaning asepuh) sing wis suwe diantu-antu, diarep-arep,
direrancang, digegadhang, digantha-gantha. Ngono mau yen olehe mantu ora
dadakan utawa kesusu merga “tabrakan”. Merga wis dirancang setaun utawa
setengah taunan sadurunge, mula gethakaning dina lan tanggal sarta jam pisan
wis dieling-eling, satemah diantu-antu tekane. Wonge sing duwe gawe iku dadi
mantu (wong mantu). Ningkah mujudake lelakon kang sakral lan suci ing sajroning
bebrayan sawijining wong. Mula saka iku kalakone ana sawetara tataran.
Tataran-tataran sajroning upacara ningkah ana telung warna. Sepisan upacara
sadurunge mantu, kapindho upacara tempuking gawe, lank aping telu upacara
sauwise tempuking gawe.
A. Upacara Sadurunge Mantu
Lumrahe saiki upacara sing tumindak ing
masyarakat mung nalika tempuking gawe, iku wae ora komplit. Mangka miturut tata
cara kuna, upacara ing sadurunge mantu iku uga ana, malah akeh, kayata:
1. Nyalari
Carane wong tuwane bocah lanang
kongkonan marang wong sing pinitaya sing uga wis tepung karo wong tuwane prawan
sing arep disalari. Mula tugas nyalari mau uga kasebut dom sumuruping banyu
(laku samar).
2.Nontoni
Menawa nyalari mau ditampa becik ateges
si prawan isih sela lan wong tuwane sarujuk, wong tuwane bocah lanang banjur
medhayoh menyang omahe si prawan, saperlu weruh kaya apa lan sepira ta bocah
kuwi. Yen bocahe lanang bisa diajak bisa uga ora diajak. Nalika sing tuwa padha
jagongan, si prawan didhawuhi ngladekake suguhan, ing kono tamu maspadakake
(nontoni) bocah iku kanggo tetimbangan jodho apa ora. Yen perlu diajak
omong-omong.
3. Nglamar
Yen asile nontoni ketemu becik, wong
tuwane bocah lanang dhewe utawa kongkonan utusan wong loro utawa telu
medhayoh ing omahe wong tuwane bocah wadon mau saperlu resmi nglamar. Tembunge
‘ngebun-ebun enjang anjejawah sonten’ (wangsalane: bun esuk= awun–awun; udan
sore = rarabi batangane = nyuwun rabi). Anggone waleh tamu mau cablaka: “ Yen wonten
keparengipun Bapak-Ibu X, putra-putri panjenengan ingkang sesulih gendhuk Y
badhe kula suwun, kula jodhokaken kaliyan anak kula jaler pun Z.”
Wangsulane wong tuwane bocah wadon: “ Matur nuwun, dene panjenengan
ngayunaken anak kula estri. Sanes dinten mangke badhe wonten utusan sowan mrika
atur wangsulan.”
4. Wangsulan
Wong tuwane bocah wadon kirim utusan
medhayoh menyang wong tuwane jejaka sing nglamar mau, aweh wangsulan panglamare
ditampa apa ora. Nalika nglamar tamune nggawa oleh-oleh saka ketan (lemper,
wajik, jadah lan rengginan) kanthi pangajab sesambungan dadi raket ora buyar.
Yen utusan sing aweh wangsulan iki oleh-olehe uga saka ketan, iku pralambang
wangsulane ditampa.
5. Pasok Tukon lan Pepacangan
Sarehne lamaran wis
ditampa, upacara candhake ana rombongan utusane wong tuwane bocah lanang
medhayoh pasok tukon, awujud dhuwit (lumrahe yen akeh disebutake, yen mung
sethithik ora dikandhakake, utawa manut dhawuhe sing utusan), sandhangan
sapengadeg kanggo si prawan, lan oleh-oleh. Ing kalodhangan iki si Y
dipacangake karo si Z, mula ing jaman saiki lumrah sinartan upacara liron
kalpika (tukar cincin).
6. Pasrah calon Manten/ Nyantri
Nyantri mujudake
tradhisi kang ditindakake dening calon manten kakung. Manut tradhisi sadurunge
upacara ijab ditindakake, calon manten lanang kudu dipasrahake marang wong
tuwane calon manten wadon. Sawise ditampa banjur dititipake ing omahe salah
sawijining sedulur utawa tanggane calon manten wadon supaya bisa nindakake
upacara sabanjure.
7. Pasang Tarub
Ing omahe CPW,
kira-kira 3 dina ngarepake tempuking gawe, dipasangi tratag lan tarub. Wujude
tarub yen biyen kudu nganggo bleketepe yaiku suwir-suwiran janur kuning, ing
kiwa tengening korining tarub dipasangi tundhunan pisang raja, tebu wulung,
gegodhongan mancawarna, lan godhong apa-apa, lan ora lali cengkir gadhing lan
godhonng waringin. Kabeh mau bisa diwaca dadi ukara bilih blakane nyuwun
sumawuring nur Illahi kanthi pangajab penganten bisa kaya dene raja lan
prameswarining nata kang nduweni antebing kalbu lan kencenging piker, anane
rubeda mancawarna tetep ora kurang sawiji apa, dene sing padha jagong sing keri
(durung mantu utawa during dadi manten) padha kepengin.
8. Siraman
Ing tarub iku ana perangan sing
disedhiyakake kanggo papan siraman CPW. Siraman lumrahe katindakake wayah sore
bakda kendhuri tarub. Dene siraman kanggo CPL uga bareng wektune, nanging
papane pisah, yaiku ing pondhokane CPL. Sadurunge upacara siraman, calon manten
sungkem marang bapa biyunge.
B. Upacara Tempuking Gawe
1. Sajen warna-warna
Sanajan saiki wis akeh
sing ora nindakake, amarga ora laras karo piwulang agama lan nalar ilmiah,
perlu kawuningan bilih miturut cara kuna, wong Jawa sing duwe gawe mantu wajib
gawe sajen utawa pasang sesaji warna-warna. Sing baku bakda pasang tarub, ing
ndhuwur tarub disajeni pisang raja setangkep (pisang sanggan tarub), iki kena
dilorot bareng karo pambungkare tarub. Gunane sejatine kanggo buwahe sing
mbubrah tarub. Dene sesajen sing akeh dhewe: brekatan lan ambengan kendhuri
tarub, ndongakake siraman manten supayane mantene sesuk rancag, slamet, lan ora
kurang sawiji apa. Sajen tumpeng robyong uga dipasang ing
pedharingan (senthong tengah), sajen kanggo kembar mayang, sajen tumpeng
mancawarna cilik-cilik kanggo buwangan mubeng desa (dalan mlebu desa, kreteg,
buk, prapatan, pratelon, lsp.) werdine iku publikasi menawa duwe gawe mantu.
Mula saiki ana sing duwe panemu, lha wong wis nyebar ulem, rak publikasi sajen
buwangan kuwi ora perlu, awit mboborosi. Yen pancen mantep ngono, sumangga.
2. Nebus Kembar Mayang
Kembar mayang utawa
Kalpataru sepasang kang aran Dewadaru lan Janadaru minangka srana (sajen
tuwuhan) kanggo dhauping panganten. Saiki sing gawe lumrahe Pak Kaum (utawa
sapa sing didhawuhi Pak Kaum). Sawise kembar mayang dadi ana upacara nebus
kembar mayang. Dene reracikaning upacara mangkene: Sing duwe gawe
mintasraya marang piyayi sepuh sing ing upacara iki dijenengi Ki
Wasitajati, supaya ngupaya sekar mancawarna (kembar mayang) minangka srana
dhauping putra. Ki Wasitajati nuli mangkat. Tekan nggone sing gawe kembar
mayang (ya ing papan saomah kono wae) sing ing upacara iki aran Ki Kumarajati,
Ki wasitajati takon ngendi ana kembang mancawarna kanggo srana dhauping
penganten? Ki Kumarajati mangsuli yen dheweke duwe, nanging kudu nganggo
tebusan. Sawise utusan ngulungake tebusane, kembar mayang diulungake lan
kaboyong dening pandhereke Ki Wasitajati (yen Ngayogya ibu-ibu sepuh, yen ing
Sala putrid-putri enom) dipapanake ing ngarep pedharingan (senthong tengah).
Jaman saiki kembar mayang nuli dipasang ing pedharingan dening sing gawe dhewe
(tanpa ana upacara nebus).
3. Midadareni
Bengi ngarepake tempuking gawe (malem
ijab) nganti tengah wengi diarani malem midadareni utawa widadaren, awit
dipercaya minangka wektu temuruning widadari. Tegese (a) manten wadon dicicil
dipaesi (dikerik, dilulur, rambut diratus, lsp.) supaya dadi ayu kaya widadari
tumurun lan (b) ana widadari tumurun tenan (juru paese) kang ndadani manten
(nganti sesuke ayu mangling kaya widadari tenan). Upacara iki dipirid saka
crita Jaka Tarub, sing nalika maesi Nawangsih anake, ngundang widadari
Nawangwulan bojone, supaya maesi anake wadon iku, dadi memper widadari. Wujude
upacara midadareni para sepuh padha tirakatan lan juru paes nyicil maesi kaya
kasebut ing ndhuwur. Kanggo cagak lek bisa dianani macapatan lan sarasehan.
Dipungkasi tengah wengi ana upacara Majemukan, yaiku ngrencak sajen kanggo
dhahar bengi tumrap sing padha tirakatan iku. Kuwi mau cara biyen. Dene
saiki, midadareni ya mung ketemu sakulawarga, sore (jam wolunan) udakara sakjam
banjur dhahar lan bubar, merga olehe maesi manten sesuk-esuk wae. Ateges kaya
ora ana midadareni, mundhak marahi sayah lan ngantuk. Cathetan:
“yen biyen, sadurunge midadareni iki, yen manten nglangkahi kakang utawa
mbakyune, diarani upacara plangkahan. Yen saiki, sing baku tembunge (pratelane)
bilih kakang utawa mbakyu mau nglilani kanthi ekhlas adhine ndhisiki dadi
manten.
4. Ijab utawa Akad Nikah,
Sejatine Ijab iki sing paling pokok,
awit ya upacara iki sing ngabsahake jejodhoan miturut ukum agama lan negara
saengga lanang wadon duwe layang nikah sah. Upacara bisa ditindakake ing KUA
(Kantor Urusan Agama) uga bisa ditindakake ing ngomah, kang banjur disambung
karo upacara adat sing baku dhewe, yaiku panggihing temanten.
5. Panggih (Temuning Penganten)
Sing baku manten lanang teka ing ngarep
tarub, manten wadon methukake. Kembar mayang sing diboyong saka njero
(ngetutake manten wadon) disamplukake manten lanang, banjur dibuwang ing
prapatan utawa pratelon sing cedhak. Banjur ana rerangkening upacara panggih
yaiku:
a. Balang-balangan gantal / sadak
Suruh isi gambir lan injet dilinting
ditaleni benang lawe putih kanggo baling-balangan manten lanang lan wadon.
Cacahe gantal ana 7, sing 4 dicekel sing wadon (gondhang kasih), sing lanang
kebagean 3 (gondhang tutur), banjur kanggo balang-balangan mbaka siji. Werdine:
baling-balang katresnan. Suruh lumah lan kurepe beda, nanging rasane padha,
dadi lanang lan wadon iku beda nanging padha tresnane.
b. Mecah Antiga
Antiga utawa endhog pitik kampung sing
isih mentah, dening ibu juru paes disenggolake bathuke manten lanang lan manten
wadon, banjur dibanting nganti pecah. Werdine: pecahing wiji priya lan wanita
kang bakal mbabarake turun.
c. Mijiki Sikil
Manten wadon mijiki manten lanang
nganggo banyu setaman sing diwadhahi bokor utawa pengaron cilik. Werdine: wong
wadon setya bekti marang sing lanang.
d. Kanthen Asta
Yen ana wong loro napak pasangan
(rakitan sapi utawa kebo) banjur lagi kanthen asta(gandhengan) nganggo jenthik
tangan kiwa (lanang) lan jenthik tangan tengenn (wadon) nuli bebarengan mlaku
tumuju ing dhamparing penganten. Werdine: wis resmi dadi pasangane lan
banjur bebarengan nyanggemi kewajiban
e. Tampa Kaya (Kacar-kucur)
Tekan dhamparing panganten, manten
lanang ngesok kaya ing kacu gedhe neng pangkone manten wadon. Werdine; wong
lanang wajib aweh kaskaya (rejeki) marang sing wadon kanggo kabutuhane bale
wisma.
f. Dhahar Walimahan
Sing lanang ngepel sega isi lawuh
telung kepelan, mbaka siji diwenehake sing wadon ditampani ing piring, banjur
dipangan (telu pisan sethithik-sethithik) disawang sing lanang. Werdine:
ngecakake kaskaya kanggo karaharjaning kulawarga.
g. Sungkeman
Manten lanang lan wadon urut-urutan
sungkem marang bapa biyunge lan maratuwane. Werdine: wajib bekti marang wong
tuwa lan mara tuwa.
C. Sauwise Tempuking Gawe
Yen saiki wong tuwane manten lanang
arep ngundhuh sepasaran apa ora, kari manasuka, marga wigatining sedya mantu
wis rampung. Nanging yen biyen bakda tempuking gawe (ijab lan panggih) iku isih
ana upacara sawetara yaiku:
1. Sapasaran
Kanthi kenduri ing papane manten wadon.
Sadurunge iku mbubrah tarub lan jenang sungsuman lan ora ana upacara, ya mung
ditindakake ngono wae.
2. Ngundhuh Sepasaran lan Boyong Manten
Wong tuwane manten lanang isih nganakake
pahargyan, upamane nganggo wayangan, kethoprak, lsp. (sajen-sajene uga pepak
meh kaya mantu wadon). Ing kene ana upacara pasrah manten saka
pihak wadon marang pihak lanang, isih nganggo oleh-oleh, rombongan
utusan, boyongan manten, lsp.
3. Selapanan
Dianani slametan utawa kendhuri ing
papane wong tuwane manten lanang utawa uga ing papane besan (sanajan mantene
wis diboyong adoh).
(Kabesut saking: Sempulur No.01/
I /2002 kaserat dening: Emi Suharmini)
Tidak ada komentar:
Posting Komentar