RAMAYANA
Ramayana ing basa basa Sansekreta: Ramayana utawa
lelakuné sang Rama, iku salah siji wiracarita saka tanah IndiaMahabharata.
Wiracarita Ramayana nyaritakaké Dèwi Sinta, garwa Sri Rama
kang kadusta déning Rahwana. Kitab iki dianggep buku fiksi
paling tuwa sadonya yèn kitab Weda
ora mlebu petungan. Kitab kuwi ditulis déning Walmiki,
kira-kira ing taun 300 sadurungé Masehi. Crita Ramayana
banjur nyebar lan akèh banget variasiné kang ana ing India dhéwé lan ing negara liyane. Ing tlatah Jawa,
naskah Ramayana paling tuwa tinemu iku Kakawin Ramayana (awujud Tembang Gedhé).
Kakawin iku ditulis nganggo basa Jawa Kuna ing Jawa Tengah, kurang luwihé taun 870
(abad kaping 9 M, pungkasan). Kakawin iku diarani adikakawin marga
kaanggep kang kapisan, dawa dhéwé, lan basane apik ing jaman Hindhu-Jawi. Ing sastra Jawi Anyar, kakawin Ramayana digubah
manèh déning Yasadipura dadi Serat
Rama Kawi. Crita iki kasebar lan mlebu dadi lakon wayang kanthi owah-owahan ing sawetara panggonan. Crita
Ramayana uga katatah ing Candhi Prambanan.
Ing candhi iki, uga kagelar sendratari Ramayana (Ramayana Ballet) ing
platarané. Saliyané kuwi, ing tanah Melayu,
crita iki dadi kitab Hikayat
Sri Rama, ing ThailandRamakien. Sawetara ahli uga nemokaké yèn
Ramayana sumebar uga ing suku Indian,
Amérika. Ana uga kang ditemokaké ing Siberia.
Sing paling béda yaiku ing Sri Lanka. Ing tlatah iki Rahwana (Ravana) dadi wong kang becik lan Rama
dadi wong kang ngrusak Lanka (Alengka = Sri Lanka). Ravana iku kecathet salah
sijiné raja kang naté nyekel kuwasa ing tlatah Sri Lanka. Kejaba vèrsi Sri
Lanka, umumé Ramayana nyritakaké lelakoné Sri Rama kang ngrebut manèh Sita
(Sinta). Rahwana nyulik Sita supaya gelem dadi bojoné. Rama banjur ditulungi
déning para wanara (Anoman, Sugriwa, lsp.) lan kasil ngrebut Sita. Ing
India versi basa Sansekerta, Ramayana
kapérang dadi pitung kitabSaptakanda, yaiku: Balakanda, Ayodhyakanda, Aranyakanda, Kiskindhakanda, Sundarakanda, Yuddhakanda, lan Uttarakanda. Mangkéné ringkesané: kang
misuwur banget saliyane dadi utawa
Nama Kitab
|
Katrangan
|
Kitab
Balakanda iku pinangka awal saka lakon Ramayana. Kitab Balakanda nyritakaké
Prabu DasarataKosalya, Kekayi, lan Sumitra. Prabu Dasarata peputra papat,
yaiku: Rama, Bharata, Lakshmana lan Satrughna. Kitab Balakanda uga nyritakaké
Sang Rama kang kasil menangaké sayembara lan nggarwa Sita,
puteri Prabu Janaka. kang duwé garwa 3, yaiku:
|
|
Kitab
Ayodhyakanda nyritakaké lelakoné Rama kang dibuwang ing
alas bebarengan lawan Dewi Sita lan Lakshmana marga panjalukké Dewi Kekayi. Sawisé iku, Prabu Dasarata kang
wis sepuh banjur seda. Bharata ora gelem
dijumenengaké dadi Raja, dhèwèké banjur nyusul Rama. Rama nampik yèn kasuwun
bali menyang Ayodya. Bharata jumeneng nata pinangka sulih Sang Rama.
|
|
Kitab
Kiskindhakanda nyaritakaké Sang Rama kang ketemu Raja
wanara, Sugriwa. Sang Rama mbiyantu Sugriwa
ngrebut kraton lan garwané saka Subali, kangmasé. Ing
perang iku, Subali tiwas. Sugriwa dadi Raja ing Kiskindha. Sang Rama lan Sugriwa nyawiji
kanggo nglawan Krajan Alengka.
|
|
Kitab
Yuddhakanda nyritakaké perang antaraning prajurit kethèk Sang Rama
klawan prajurit raseksaRawana. Crita diwiwiti saka prajurit Sang
Rama kang kasil nyebrang samudra tekan ing Alengka. Sawetara iku, Wibisana ditundhung Rawana marga kakèhan
ngandhani Rahwana. Ing peperangan iku, Rawana gugur kena panah sekti Sang
Rama. Sang Rama banjur bali ing Ayodhya bareng Dewi Sita.
Sang
|
|
Kitab
Uttarakanda nyritakaké lelakoné Dewi Sita
kang diukum buwang marga Sang Rama krungu pandakwané
rakyat kang cubriya marang kesuciané Dewi Sita. Dewi Sita banjur manggon ing
pertapan Rsi Walmiki lan nglairaké Kusa
lan Lawa. Kusa lan Lawa banjur teka sowan ing
istana Sang Rama nalika upacara Aswamedha.
Ing wektu kuwi banjur padha nembangaké Ramayana kang digubah déning Rsi
Walmiki.
|
Ringkesaning Crita Ramayana
Mangkéné isining crita Ramayana kang
katulis kanthi ringkes:
Prabu Dasarata, ratu Ayodya duwe garwa
prameswari aran Dewi Kosalya (Sukasalya) lan garwa selir aran Dewi Kekayi uga
Dewi Sumitra. Saka Dewi Kosalya peputra Sri Rama,
saka Dewi Kaikeyi (Kekayi) peputra Bharata, lan saka Dewi Sumitra peputra
kembar aran Lakshmana (Lesmana) lan Satrughna. Sawijining dina, ana resi kang
jejuluk Rsi Wiswamitra
njaluk tulung marang Sri Paduka Dasarata supaya mbébasake pertapane saka para raseksa.
Rama lan Lakshmana banjur budhal. Ing pertapan iku, Rama lan Laksmana kasil
mateni kabeh raseksa. Sawise kasil merjaya mungsuhe, kekarone banjur tumuju negara
Mithila (Manthili) saperlu melu sayembara menthang
gandéwa. Sok sapa kang menang bakal dadi sisihane putri raja Janaka, ya Dèwi
Sinta. Kabeh pasarta wus siaga lan siji mbaka siji nuduhake kadigdayane
menthang langkap gandéwa. Ora ana kang kasil menthangake gandéwa mau kajaba
amung Sri Rama. Sawise Rama kadhaupake, Sinta banjur kaboyong bali
menyang Ayodya didherekake Laksmana.
Ing Ayodya, Rama bakal diangkat dadi
ratu pinangka pembarep gantining Dasarata. Ananging Kekayi, garwa selir prabu
Dasarata nagih janji. Nalika sadurunge dipundhut garwa, Kekayi duwe panyuwunan
yen peputra lanang mengkone bakal jumeneng nata Ayodya. Kanthi abot, Dasarata
ngabulake panyuwune Kekayi awit biyèn pancèn naté janji mangkono. Saka pokal
culikane Kekayi, Rama wurung dadi ratu, malah kudu nglakoni ukuman (dibuwang)
ing alas Dhandhaka 13 taun suwéné. Rama, Sinta, lan Laksmana banjur ngumbara
nilar kedhaton. Marga nggrantes, ora suwe prabu Dasarata banjur séda. Barata
rumangsa ora pantes dadi ratu. Dheweke banjur nggoleki Sri Rama, nyuwun supaya
Rama kersa kondur lan jumeneng nata Ayodya. Ananging Rama nampik amarga
jejering satriya ora bakal cidra ing janji sumadya nampa ukum. Barata didhawuhi
Rama supaya jumeneng nata sawetara, minangka sulihe Raden Rama. Rama banjur
medhar piwulang Asthabrata (astha = wolu, brata = laku) pinangka garan
jejering ratu kudu ngugemi lakuning/watak utama kang cacahe ana wolu. Rama uga
paring simbolis awujud trompah (basa Sansekreta: p?duka) marang
Barata pinangka tandha bukti yen dhèwèké iku mung saderma wakil. Barata banjur
jumeneng nata kanthi nganggo tlumpahe Raden Rama.
Ing alas Dhandhaka, ana raseksi aran
Surpanakha (Sarpakenaka) kasengsem marang Laksmana. Kanggo ngrayu Lakshmana,
Surpanakha banjur mémba dadi wanodya ayu. Ananging Lakshmana ora mempan
kagodha, malah irunge Surpanakha kairis. Surpanakha nepsu banjur pradul marang kangmasé
(sang Rahwana/Dasamuka) lan mbujuk supaya nyulik garwané Rama kang ayu rupa.
Dhasar Rahwana karem marang wanodya ayu, mula sang Rawana banjur ndhawuhi
raseksa Kala Marica supaya nyulik Sinta. Marica banjur mémba dadi kidang emas
kang éndah. Sinta kasengsem banjur nyuwun supaya mbebedhag kidang emas iku.
Rama budhal dhewe ninggal Sinta lan Laksmana. Si kidang emas gesit banget, ora
bisa kacekel. Wusanané, Sri Rama anyel banjur nglepasaké panah. Si kidang emas
njerit kelaran lan mati, owah malih raseksa. Krungu panjeriting wong kang
kelaran, Sinta banjur ngutus Lakshmana supaya nggoleki Rama. Laksmana ora gelem
budhal amarga kajibah njaga Sinta. Sawisé ditudhuh yen Lakshmana arep ngarah
dhèwèké, Lakshmana banjur budhal nggolèki Rama lan ngrajah Sinta supaya adoh
saka godha rencana. Sawisé Sinta dhèwèkan, Rahwana banjur teka. Kanthi mémba
dadi resi kang njejaluk jampi, Rahwana kasil nyulik Sinta.
Jeriting Sinta keprungu déning peksi
sang Jatayu
kang naté dadi réncange prabu Dasarata. Kanthi niat becik, Jatayu nulungi
Sinta. Amarga Rahwana luwih sekti, Jatayu kalah. Jatayu kang sekarat isih bisa
atur warta marang Rama lan Laksmana, yen Sinta kagawa menyang Alengka,
kedhatoné sang Rahwana. Rama lan Laksmana banjur nglari ilangé Dèwi Sinta.
dhumateng ing kedhatonipun Rahwana. Ing sajroning alas, Rama kapanggih ratu
Kiskindha awujud wanara, ya Sugriwa kang sambat njaluk pitulungan marga rumangsa
bojoné (Dèwi Tara) direbut déning seduluré (Subali). Rama saguh mbiyantu, jer
mengko uga gelem sabiyantu perang lawan Rahwana. Embuh kang bener kang endi,
nanging jejering satriya, Rama ora kena cidra ing janji. Rama kasil merjaya
Subali. Sugriwa banjur sumadya nulungi sang Rama kanthi prajurit wanara lan
pitulungané patih Anoman (Hanuman). Anoman kautus Rama pinangka dhutané Sri
Rama budhal menyang Alengka ngaturaké warta lan kalpika marang Sinta.
Ing kaputrèn Alengka, Sinta dilipur
déning Trijatha. Kanthi meneng-meneng, Anoman kasil mlebu ing Alengka lan
kapanggih Dèwi Sinta. Dumadakan konangan Indrajit (putrané ahwana). Anoman
kecekel Rahwana, banjur diobong. Dhasar wanara sekti, Anoman banjur
ngobrak-abrik lan ngobong Alengka. Anoman bali lan ngaturaké warta marang Rama.
Kanthi prajurit lan kasektèné, Rama kasil nambak samudra (bendungan Situbanda)
kanggo dalan ngrubuhaké Alengka. Ing wektu iku, seduluré Rahwana aran
Kumbakarna lan Gunawan Wibisana kadhawuhan mbiyantu mbéla Rahwana. Kumbakarna
ora sarujuk marang Rahwana. Marga wanita, Rahwana ngorbanaké negara memungsuhan
lawan Rama. Kumbakarna trima lunga tapa, déné Wibisana lunga saka Alengka
gabung melu Rama. Perang gedhé dumadi, prajurit raseksa lawan wanara. Indrajit
pinangka senopatining perang kaperjaya déning Lakshmana. Kumbakarna dipeksa
mbadharaké tapané supaya mbiyantu Rahwana. Kumbakarna saguh, dudu mbéla
Rahwana, nanging negara wutah getihé. Rama nglepasaké panah Guwawijaya,
Kumbakarna tiwas katugel-tugel dening panah sekti. Rahwana maju ngadhepi
mungsuh. Rama bisa ngalahaké Rahwana. Nalika Rahwana kena panah Guwawijaya,
Rahwana banjur dibruki gunung dèning Anoman. Alengka bedhah lan Wibisana
kajumenengaké dadi ratu ing Alengka. Sinta dijak kondur lan urip bebarengan
klawan Rama. Nanging, ing lakon Sinta Obong, Sinta kauji kasuciané déning Rama
sadurungé nunggal marang Rama.
(Sumber: http://id.wikipedia.org/wiki/Ramayana,
kanti owah-owahan saperluné).
Tidak ada komentar:
Posting Komentar